چطور انگیزه شغلی خودمان را بالا ببریم؟

موضوعات

نویسندگان

آخرین نطرات کاربران

تبادل لینک ؟ - سامانه کسب درآمد از 7030

راحت‌تر از هر جای دیگه و بدون سرمایه اولیه کسب درآمد همیشگی با هفتادسی رو شروع کنید.
با نصب اپلیکشن هفتادسی و با هر خرید شما از هفتادسی، تا ۷۰٪ در سود شریک خواهید شد. همچنین شما می توانید دیگران رو دعوت کنید تا از هفتادسی خرید کنند. به این ترتیب تا ابد در سود خرید اونها هم شریک می‌شید.

لینک ثبت نام

https://7030.ir/r/papasi

کد معرف ھنگام ثبت نام
papasi

وبسایت
http://haftadsi.loxblog.com - 1401/5/1
شکیبا نعیمی - 5) ج - 1401/4/30

امکانات جانبی


Up Page

چطور انگیزه شغلی خودمان را بالا ببریم؟

بازدید: 58
چطور انگیزه شغلی خودمان را بالا ببریم؟
آنچه در این مقاله می خوانید
 

انگیزش شغلی چیست؟

انگیزه شغلی در واقع همان نگرش کلی فرد نسبت به شغل خود است. یک نوع احساس مثبت نسبت به شغل است که با عواملی مثل شرایط محیط کار، نظام سازمانی شغلی، روابط حاکم بر محیط کارو تاثیر عوامل فرهنگی است. به حالتی که ما را به انجام رفتار و عملی خاص متمایل می سازد، انگیزش می گویند. انگیزه شغلی مجموعه ای از دلایل انرژی زا است که فرد را به شغلش متمایل می کند.

انگیزه زمانی به وجود می آید که در شغلمان احساس امنیت و ثبات ، مشارکت و نقش موثر در امور همچنین شادابی و نشاط وجود داشته باشد.

انگیزه شغلی چیست؟؟

به عبارت ساده تر حالتي درفرد که وی را به انجام رفتار و عملی خاص متمایل می سازد، انگیزش یا Motivation می گویند.انگیزه شغلی مجموعه ای از عامل های انرژی زا است که فرد را به شغلش متمایل می سازد. انگیزه اغلب می تواند بعنوان یک ابزار برای پیش بینی رفتار استفاده شود، که در بین افراد بسیار متفاوت می باشد و اغلب باتوجه به توانایی ها و عوامل محیطی بر رفتار و عملکرد فرد  تاثیر گذار می باشد.

نتایج پژوهشی نشان داده است که با افزایش سن انگیزه شغلی افراد کاهش می یابد. کارکنان مسن تر به دلیل ویژگی های درونی شغلی شان، انگیزه کمتری داشتند، اما بیشتر به طور ذاتی از ویژگی های شغلی برخوردار بودند. انگیزه شغلی به شدت تحت تأثیر ویژگی های خاص فرهنگی قرار می گیرد.

طبق توافق نظر اندیشمندان انگیزش شامل سه فرآیند روانی است: تحریک، جهت و شدت.

  • تحریک و تشویش چیزی است که باعث آغاز عمل می شود .این نیاز یا تمایل فرد برای شروع بخش گمشده ای از زندگی فرد بصورت کلی یا جزئی و یا زمانی است.
  • جهت به مسیر کارکنان در انجام اهداف تعیین شده برای خود اشاره دارد.
  • شدت که میزان انرژی کارکنان در عملکرد شغلی را نشان میدهد. سطح شدت بر اساس اهمیت و دشواری هدف متفاوت است.

این فرآیندهای روانی منجر به چهار نتیجه می شود:

اول، انگیزه برتوجه مستقیم و تمرکز بر مسائل خاص، افراد، وظایف و غیره کمک می کند.این کار همچنین به تحریک کارمندی برای تلاش می پردازد. بعد، انگیزه منجر به پایداری، جلوگیری از انحراف از هدف می شود.در نهایت، انگیزه نتایج استراتژی های کاری است که توسط میچل و دانیلز تعریف شده است، “الگوهای رفتاری تولید شده برای رسیدن به هدفی خاص است.

اهمیت انگیزش شغلی

وقتی که انگیزه شغلی کمی دارید، با سرعتی کمتر از حد معمول کار می‌کنید و بیش از آنکه برای انجام وظایف زمان بگذارید، وقت را برای اموری مثل صحبت کردن با تلفن یا گشت‌ و گذار در اینترنت صرف می‌کنید. از آن مهم‌تر اینکه ‌انگیزه پایین در شغل حتی زمانی هم که وظایف را انجام می‌دهید، به ‌ندرت انتظارات را برآورده ساخته و معمولاً با همه توان و تعهدتان کار نمی‌کنید.

عملکرد بی‌انگیزه یا کم‌انگیزه، کل مجموعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تأخیر و عدم اتمام پروژه‌ها در مهلت مقرر، علاوه بر اینکه باعث اتلاف زمان و منابع دیگر می‌شود، اعتبار سازمان را مقابل مشتریانش خدشه دار می‌کند. کم‌انگیزگی می‌تواند یک معضل مُسری باشد زیرا معمولاً روی کارکنان دیگر نیز تأثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود روحیه نیروی کار در کل مجموعه اُفت کند.

بی انگیزش شغلی

عوامل موثر بر انگیزش شغلی

در محیط کاری نیز همین موضوع صدق می کند. اگر هر روز صبح با شور و شوق از تخت خواب خارج شده و آماده حضور در محل کار خود می شوید می توان گفت که انگیزه بالایی دارید. در غیر این صورت شک نکنید انجام دادن کار برای شما یک فعالیت کسل کننده و بیهوده محسوب می شود. در ادامه قصد داریم چند راهکار کاملا آسان و بدون هزینه به شما معرفی کنیم تا انگیزه شغلی بیشتری برای حضور در محل کار پیدا کنید. در واقع شما در این مقاله با راه های زیر برای افزایش انگیزشی شغلی به خوبی آشنا خواهید شد:

  • انگیزه به دنبال علاقه ایجاد می شود
  • انگیزه درونی خود را پیدا کنید
  • همکانران شما خانواده دومتان هستند
  • علایق خود را وارد محیط کار کنید
  • به جای فرصت سوزی، فرصت سازی کنید
  • نقاط مصبت را پررنگ تر کنید

1. موفقیت کسب و کار شما را چند برابر می‌کنید!

باید این واقعیت را بپذیریم که یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان موفقیت یک تیم در جذب استعدادها، تصویر آن سازمان در شبکه‌های اجتماعی است. این تصویر را کارکنان فعلی و سابق ایجاد می‌کنند. اینجاست که باز هم می‌توان به اهمیت ایجاد انگیزه پی برد. کارکنان با انگیزه در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، معمولاً احساس خوبشان را از عضویت در سازمانی که برای آن کار می‌کنند، با دیگران به اشتراک می‌گذارند و این احساس و تجربه، اگر کیفیت مطلوب و بار مثبتی داشته باشد، جایگاه را در عرصه دیجیتال که حالا بسیار اهمیت بالایی دارد محکم می کند. حُسن شهرت و اعتبار بیشتر، شانس یک سازمان را در جذب نیروی انسانی نخبه و باکیفیت به شکل قابل‌ توجهی بالا می‌برد. و البته میزان رضایت کارکنان باانگیزه از زندگی حرفه‌ای، معمولاً بیشتر است. این کارکنان اهداف کاری برجسته‌ای دارند که دستیابی به آن‌ها برایشان بسیار مهم است. بنابراین اگر گاهی یک اتفاق ناخوشایند در محل کار بیفتد، کمتر به ترک سازمان فکر می‌کنند.

انگزش شغلی در سازمان

2. انگیزه در کار به دنبال علاقه ایجاد می‌شود

همگی ما حداقل یکبار در زندگی با فردی مواجه شده ایم که در حال دنبال کردن فعالیت مورد علاقه خود می باشد و موفقیت بسیار زیادی نیز در آن کسب کرده است. شاید بتوان گفت اصلی ترین علت موفقیت این فرد چیزی نیست جز علاقه. زمانی که شما نسبت به انجام کاری علاقه داشته باشید، قطعاً انگیزه شغلی بسیار زیادی برای دنبال کردن آن در وجودتان ایجاد می شود.

تصور کنید فردی که برای مدتی توانایی راه رفتن نداشته و اکنون می خواهد با تمرین مداوم مجدداً قدرت حرکتی خود را بازیابد. آنچه که این فرد را ترغیب می کند تا سختی ها و حتی شکست هایی را که ممکن است در این مسیر تجربه کند، تحمل نماید، چیزی نیست جز: انگیزه حرکت دوباره. در واقع انگیزه مانند سوخت برای موتور شما عمل می‌کند. هر چقدر که این سوخت با ارزش، بیشتر باشد، قطعاً کیفیت حرکت شما و همچنین شتاب تان بیشتر خواهد بود. بنابراین هنگامی که قرار است شغلی را برای آینده خود انتخاب کنید، لطفاً در مرحله اول فارغ از هرگونه اظهار نظر های دیگران تنها علایق شخصی خود را در نظر بگیرید و سعی کنید انتخاب های خود را برمبنای علایقتان تعیین کنید.

برای این کار پیشنهاد می کنم مقاله چگونه علایق واقعی خود را پیدا کنیم را هم که خیلی بهتر و کامل تر به این مضوع پرداخته مطالعه کنید.

انگیزه برای انسان مانند سوخت برای خودرو استانگیزه برای انسان مانند سوخت برای خودرو است

3. انگیزه درونی خود را پیدا کنید

راه دیگر افزایش انگیزش شغلی، این است که به سراغ انگیزه درونی خود برویم. گاهی وقت‌ها هم شرایط به گونه‌ای ایجاد می‌شود که ممکن است مجبور باشیم فعالیتی را دنبال کنیم که هیچ علاقه ای به آن نداریم. قطعاً بعد از مدتی دچار احساس دل زدگی خواهیم شد و حتی ممکن است تصمیم بگیریم دست از کار بکشیم. در این مواقع چطور باید انگیزه خود را برای ادامه مسیر حفظ کنیم؟

وقتی تحت چنین شرایطی قرار می گیریم، نوبت به کشف انگیزه دهنده های درونی می رسد. شما چه خانم باشید و آقا،  مجرد یا متاهل، بدون شک از مشغول شدن به کار هدف خاصی را مد نظر دارید. این هدف خاص ممکن است امرار معاش، پرداخت اقساط، کسب درآمد کافی برای موضوع خاص، رسیدن به استقلال مالی و یا هر چیز دیگری باشد. پس  همانطور که مشاهده می کنید شما چندان هم بی انگیزه نیستید. اگر هیچ انگیزه ای وجود نداشت مطمئن باشید که اصلاً فکر اشتغال به ذهن شما خطور نمی‌کرد. بنابراین تمام زمان هایی که احساس می‌کنید از کار خسته شده اید و حتی حس تنفر نسبت به آن دارید، بد نیست که با مرور همه چیزهایی که در قبال انجام این کار به دست می آورید موتور خود را مجدداً روشن کنید و به سمت جلو حرکت نمایید.

بهترین راه افزایش انگیزه، پیدا کردن انگیزه درونی استبهترین راه افزایش انگیزه، پیدا کردن انگیزه درونی است

4. برای بالا رفتن انگیزه کاری، بدانید که همکاران شما خانواده دومتان هستند

همیشه و در همه محیط ها حضور افرادی که نسبت به آنها احساس علاقه و دوستی می‌کنیم و از بودن در کنار آنها لذت می‌بریم، می‌تواند یکی از عوامل موثر و شاید اصلی ترین مشوق ما برای حضور در آن محل باشد. محیط کار هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر یک حساب سر انگشتی کوچک داشته باشید، متوجه خواهیم شد اغلب ما بیشتر از اینکه در کنار خانواده خود باشیم زمان خود را در محل کار صرف می‌کنیم. بنابراین همکاران ما بسیار بیشتر از افراد خانواده در کنار ما حضور دارند.

پس می توان گفت محل کار خانه دوم ما و همکاران ما نیز خانواده دوم ما هستند. ما می توانیم تا جایی که ممکن است روابط نزدیک و صمیمی با همکاران خود برقرار کنیم تا زمان هایی که در محل کار حضور داریم برای ما لذت بخش تر و پر انرژی تر سپری شوند. شک نکنید حضور گرم و صمیمی شما در محل کار لذت کار کردن را برای شما چندین برابر خواهد کرد و حس مفید بودن به شما می دهد. برای برقراری این ارتباط گرم نیاز نیست حتماً منتظر باشید تا دیگران پیش قدم شوند؛ خود شما می توانید آغازکننده این زنجیره باشید.


در ادامه بخوانید: جملات انگیزشی بزرگان


5. علایق خود را وارد محیط کار کنید

خیلی وقت ها تصور ما این است که میز کار و یا اتاق ما در محل کار باید کاملاً خشک و رسمی چیدمان شود. در حالی که این تصور کاملاً غلط است. عدم حضور رنگ ها و یا استفاده از اجسامی که به فضای کاری شما احساس زنده بودن و سرزندگی را می دهند، به مرور زمان موجب خستگی روانی شما خواهد شد و باعث می شود دوست داشته باشید تا حد امکان از محل کار خود دوری کنید و انگیزه شغلی خود را از دست می دهید. حتی بازدهی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. یکی از بهترین روش ها این است که علایق خود را وارد محیط کار کنید. البته منظور ما این نیست که محل کار خود را از حالت رسمی بودن خارج کنید و یا بیش از حد آن را شلوغ نمایید؛ بلکه صرفاً با چند ایده ساده و کوچک که میتوانند میزان جذابیت و شیک بودن محیط کاری شما را افزایش دهند، فضا را زیبا سازی کنید. در ادامه با هم چند نمونه از این ایده ها را بررسی می کنیم.

6. برای افزایش انگیزش شغلی فضای کاری خود را سبز کنید

حضور گلدان و گیاهان آپارتمانی همیشه یکی از بهترین ایده ها برای بالابردن جذابیت محیط می باشد. علاوه بر زیبایی خاصی که با خود همراه دارند، احساس بسیار خوبی را نیز در وجود شما ایجاد می کنند. برای انجام این کار نیاز نیست حتما از گلدان های بسیار بزرگ و یا گران قیمت استفاده کنید. گلدان های کوچک تزیینی زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانید تعدادی از آنها را با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

حضور گلدان یکی از بهترین راه های بالا بردن جذابیت محیط می باشدحضور گلدان یکی از بهترین راه های بالا بردن جذابیت محیط می باشد

7. خود را از نور محروم نکنید

اگر محل کار شما دارای پنجره می باشد، سعی کنید حتماً از پرده هایی برای تزئین آن استفاده کنید که جلوی ورود نور را نگیرند. فضاهای تاریک معمولاً موجب احساس کسالت و خستگی می شوند. از سمت دیگر اگر پنجره ای در کار نیست می توانید از لامپ های کم مصرف ای که نور بسیار خوبی دارند، استفاده کنید تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق فضا را از حالت کسالت و کم نور بودن خارج کنید.

8. برای افزایش انگیزه شغلی از تابلوهای رنگی و شاد غافل نشوید

یکی دیگر از راه های بسیار ارزان قیمت که می تواند جذابیت محیط را چندین برابر کند و جلوه خاصی به آن ببخشد، استفاده از تابلوهای با رنگ های شاد و روشن است. نصب تابلو بر روی دیوار ها به آنها روح می بخشد و احساس خوبی را با خود همراه می آورند. بنابراین اگر طالب حضور در یک محل کار شاد و سرزنده هستید حتماً این نکته را مد نظر قرار دهید.

همه راهکارهای ذکر شده هزینه بسیار کمی دارند اما می‌توانند جذابیت محل کار شما را تا حد بسیار زیاد و قابل توجهی افزایش دهند.

نصب تابلو روی دیوار به آن روح می بخشدنصب تابلو روی دیوار به آن روح می بخشد

9. برای افزایش انگیزه برای کار، به جای فرصت سوزی، فرصت سازی کنید

  • از شرایط شغلی خود ناراضی هستیم
  • محل کار خود را دوست نداریم
  • نسبت به همکارانمان احساس راحتی نداریم
  • فکر می‌کنیم انجام این کار در حق ما اجحاف محسوب می شود

و هزاران دلیل دیگر که می تواند موجب ایجاد احساس بسیار بدی در وجود ما شود. در حالت اول می‌توانید با تمام این دلایل خود را قانع کنید که بهتر است هرچه زودتر از شغل خود استعفا داده و به دنبال کار دیگری بگردید. البته هر انتخابی همیشه عواقبی را با خود همراه دارد. به عنوان مثال اگر محل کارتان را ترک کنید ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا بتوانید شغل مناسب تری پیدا کنید و یا حتی مشکلات مالی زیادی گریبانگیر شما شوند که در نتیجه در صورت عدم کسب نتیجه دلخواه مسائل بسیار پیچیده تر و تحمل شرایط بسیار سخت تر خواهد شد.

در مقابل راه دیگری که وجود دارد این است که به جای از دست دادن فرصت فعلی فرصت های جدیدی را برای خود ایجاد کنید. به این شکل که اگر قرار گرفتن در موقعیتی که آرزویش را دارید، نیازمند کسب مهارت خاصی می باشد می توانید هزینه ای را که در قبال انجام کار فعلی دریافت می کنید صرف یادگیری مهارت های مورد نظر نمایید تا بتوانید به جایگاهی که آرزویش را دارید برسید. یا حتی شغل فعلی شما می تواند یک مرحله آموزشی محسوب شود که در آن مهارت های بسیار خوبی را آموزش ببینید و بتوانید از این تجربیات برای دست پیدا کردن به موفقیت های بزرگتر در آینده خود استفاده کنید. بنابراین بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیمی همه جوانب کار را به خوبی بسنجید تا موقعیت های خوبی که می توانید از آنها استفاده کنید به سادگی از دست ندهید.

به جای از دست دادن فرصت فعلی، فرصت های جدید برای خود ایجاد کنیدبه جای از دست دادن فرصت فعلی، فرصت های جدید برای خود ایجاد کنید

10. نقاط مثبت را پررنگ تر کنید

حتی درون بدترین اتفاق ها گاهی اوقات بهترین تجربیات وجود دارد. شرایط کاری نیز شامل همین قاعده می‌شود. شاید گاهی اوقات تصور کنید شرایط آنقدر بد و طاقت فرسا شده که دیگر قادر به تحمل آن نیستید. اما حقیقت چیز دیگری است. حتی در همین شرایط سخت شغلی قطعاً اتفاقات مثبتی وجود دارد که شما از آنها غافل شده اید. اگر غیر از این بود شک نکنید که حتی برای یک لحظه حاضر به ادامه مسیر نخواهید بود.

مردی که تصور می کند شرایط شغلی او آنقدر بد است که نمی تواند به هیچ عنوان با آن کنار بیاید اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. هدف چنین فردی چه چیزی می تواند باشد؟ قطعاً یک نکته مثبت کوچک وجود دارد که او را برای ادامه مسیر ترغیب می کند. حتی اگر این نقطه کوچک تامین معاش خانواده باشد.

بنابراین اگر فکر می‌کنید که واقعاً از کار کردن خسته شده اید، شاید بهتر است برای یک بار هم که شده کمی واقع بینانه تر و منصفانه به قضایا نگاه کنید. بدون شک خودتان متوجه می شوید که هیچ موضوعی وجود ندارد که شما را تاحد تنفر از کاری که انجام می دهید و محیط کاری تان پیش ببرد.

شاید بتوان گفت این یکی از بزرگترین ضعف های افراد است که همیشه نقاط منفی را بسیار پررنگ تر جلوه می دهند. در صورتی که اگر کمی از بیرون به قضایا نگاه کنید، متوجه خواهید شد حتی این نقاط منفی هم گاهی می‌توانند شبیه یک آزمون باشند که مهارت جدیدی را برای حل مشکلات به شما آموزش می دهند. در شرایط خوب و مطلوب قطعاً همه موفق خواهند بود و کار خود را نیز به بهترین شکل ممکن انجام می دهند اما موفقیت واقعی برای افرادی است که زمانی که با ناملایمات و مشکلات ناخواسته مواجه می شوند، آنها را مدیریت کرده و از این مرحله عبور کنند. پیشنهاد می کنم مقاله مثبت اندیشی را که در همین رابطه نوشته شده را هم مطالعه کنید تا خیلی بهتر این موضوع را یاد بگیرید.

اهمیت انگیزش شغلی

11. بهره وری خودتان را 100% کنید

هنگامی که انگیزش شغلی قوی دارید، با سرعت و کیفیت بیشتری کار می‌کنید و با صرف حداقل زمان و منابع، وظایف را به نحو احسن انجام می‌دهید. آمارها می گویند بهره‌وری سازمان‌هایی که کارکنان باانگیزه و متعهد دارند در مقایسه با سازمان‌های دیگر، 43% بیشتر است. انگیزش شغلی مؤثر، فاصله بین “توانایی” انجام کار و “تمایل” به انجام آن را کاهش می‌دهد و رغبت به انجام بهتر کارها، همیشه باعث کارایی و بهره‌وری است.

12. استاد نوآوری می شوید!!

انگیزه بالا توانایی حل مسئله را ارتقا می‌دهد. کارکنانی که انگیزه بالایی دارند، بهتر می‌توانند روی انجام کارها تمرکز کنند و این تمرکز، زمینه‌ای برای بروز نوآوری ایجاد می‌کند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید به تفکر خلاقتان، پر پرواز دهید و با یافتن ایده‌ها و روش‌های مبتکرانه، ارزش بیشتری برای  خود و تیمتان ایجاد کنید.

13. کار معنادار و هدف

کارکنانی که در کار خود حس معنا و هدف را پیدا می‌کنند، معمولاً باانگیزه‌تر از کسانی هستند که این حس را از کار خود نمی‌گیرند. کارمندان می‌خواهند بدانند کاری که انجام می‌دهند در واقع به موفقیت سازمان کمک می‌کند و وظایف و دستاوردهای آن‌ها از رشد کلی شرکت حمایت می‌کند. همچنین برای تدام انگیزه، نیاز است دستاوردهایی که از شغلشان کسب می‌کنند در راستای اهداف فردی و پیشرفت شخصی‌شان نیز باشد.

اطمینان از اینکه نقش شما نقش مهمی در فرآیندها و موفقیت شرکت ایفا می‌کند و اینکه کار شما معنایی فراتر از انجام به‌موقع وظایف برای کسب درآمد دارد، در ایجاد احساس رضایت و افزایش انگیزه درونی موثر است.

داشتن کار معنادار مهم‌ترین عامل پنهانی ایجاد و مدیریت انگیزه است. نقش پررنگ این عامل را زمانی درمی‌یابید که در سختی‌ها و تنگناهای شغلی قرار می‌گیرید. به عنوان مثال تا زمانی که کسب‌و‌کار شخصی‌تان به سوددهی نرسیده و حتی باید از هزینه شخصی برای پیشرفت آن استفاده کنید، چه چیزی باعث می‌شود آن را رها نکنید؟ آن کار برای شما معنا دارد و هدفی از انجام آن دارید پس به راحتی رهایش نمی‌کنید. 

داشتن کار معنادار مهم‌ترین عامل پنهانی ایجاد و مدیریت انگیزه است

بهترین نظریه های افزایش انگیزش شغلی

داخل سرفصل قبلی با هم بررسی کردیم که چطور باید دید کارمندان یک محیط را نسبت به شغلشان تغییر دهیم  و کاری کنیم که کارمند از 100 نیروی توان خودشان استفاده کنند. برای کامل کردن آن صحبت‌هایی که در قسمت بالا کردیم، در ادامه قرار است چندین نظریه از افراد مهم و تأثیر گذار بشنویم که صحبت‌هایشان سندیتی هستند بر روی تکنیک‌های که در بالا با هم گفتیم.

در برابری و تبیین انگیزش شغلی نه ‌تنها مقدار پول یا پاداشی که فرد در ازای کار خود دریافت می‌کند توجه می‌شود، بلکه سعی می‌شود بین این مقدار یا آنچه که دیگران می‌گیرند مقایسه به عمل می‌آید. فرد می‌کوشد تا مقدار کار و فعالیت و نیز حقوقی را که از این بابت می‌گیرد با مقدار کار و حقوقی که دیگران می‌گیرند مقایسه کند. یک عضو سازمان مقدار کار، میزان فعالیت، تجربه، میزان تحصیلات و شایستگی خود را با سطح حقوق، میزان افزایش حقوق، سرشناسی و شهرتی که در سازمان دارد و عوامل دیگر مقایسه می‌کند. هنگامی که افراد در مقایسه با دیگران نوعی نابرابری و بی‌عدالتی مشاهده کنند، دچار فشار روانی می‌شوند. نظریه برابری و کاربرد آن برای بیشتر کارکنان به‌گونه‌ای است که انگیزش کارکنان تحت تأثیر میزان نسبی حقوق قرار می‌گیرد ولی هنوز بسیاری از مسائل بدون جواب مانده است.

نظریه ادوین لاک درباره انگیزش شغلی

ادوین لاک اعتقاد داشت که اقدامات افراد باید در جهت تأمین هدف خاصی انجام شود زیرا چنین مسئله‌ای می‌تواند یکی از محرک‌های اصلی انگیزش شغلی به‌حساب آید؛ یعنی هدف مشخص می‌نماید که کارگر یا کارمند چه باید بکند و باید چه مقدار تلاش کند؟ ادوين لاك می گوید كه انگيزه اوليه ي ما در يك موقعيت كاري برحسب تمايل ما به دست يابي يك هدف معين، تعريف مي گردد. هدف نشان مي دهد كه ما علاقه به انجام چه كاري در يك زمان معين درآينده داريم، تعيين اهداف عملكرد چالش برانگيز و خاص مي‌تواند رفتار ما را برانگيخته يا هدايت و كنترل كند كه ما در راه هاي اثر بخش تر كار انجام دهيم.

انگیزه برتوجه مستقیم و تمرکز بر مسائل خاص، افراد، وظایف و غیره کمک می کند. این کار همچنین به تحریک کارمندی برای تلاش می پردازد. بعد، انگیزه منجر به پایداری، جلوگیری از انحراف از هدف می شود. در نهایت، انگیزه نتایج استراتژی های کاری است که توسط میچل و دانیلز تعریف شده است، “الگوهای رفتاری تولید شده برای رسیدن به هدفی خاص است.

برای انگیزه شغلی، سه نیاز حیاتی وجود دارد. این سه نیاز، شامل موارد زیر می باشد: نیاز به پیشرفت، نیاز به قدرت، نیاز به پیوند جزئی. مردم با الگوهای متفاوتی از نیازها یا انگیزه‌ها برانگیخته می‌ شوند. مک کله لند، این دو واژه “نیاز و انگیزه” را با هم و به‌ جای هم استفاده می‌ کند. عواملی که به انگیزه شغلی منجر می‌ شوند، ممکن است از فردی به فرد دیگر بر حسب الگوی ویژه نیازهای آن‌ ها متفاوت باشد.

نظریه های انگیزش شغلی

نظریه کیبزبرگ درباره انگیزش شغلی

  • كينزبرگ به دو نوع انگیزش دروني و انگیزش بيروني اشاره مي كند: انگیزش دروني كه خود از دو منبع حاصل مي شود: احساس لذتي كه انسان صرفاً از اشتغال به كار و فعاليت عايدش مي شود. و لذتي كه بر اثر مشاهده پيشرفت يا انجام برخي از مسئوليت هاي اجتماعي به ظهور رساندن توانايي هاي فرد به انسان دست مي دهد. انگیزش بيروني كه با شرايط اشتغال و محيط كار ارتباط دارد. عوامل انگیزش بيروني شامل: محيط كار، ميزان دست مزد و پاداش و روابط موجود بين كارگرو كارفرما مي باشند.
  • انگیزش شغلي مي تواند در دايره و محدوده آن قرار گيرد. بر اساس اين نظريه نيازها، ميزان انگیزش شغلي هر فرد كه از اشتغال حاصل مي شود به دو عامل بستگي دارد: 1- آن مقدار از نيازهايي كه از طريق كار و احراز موقعيت مورد نظر تأمين مي گردد.و 2- آن مقدار از نيازهايي كه از طريق اشتغال به كار مورد نظر تأمين نشده باقي مي ماند. نتيجه اي كه از بررسي عوامل اول و دوم حاصل مي شود، ميزان رضایت و انگیزش شغلي فرد را معين مي كند

هرم نیازهای مزلو (Maslow’s Hierarchy of Needs) و انگیزه شغلی

یکی از مهم‌ترین نظریه های انگیزش شغلی، نظریه‌ی هرم نیازهای مزلو است. این نظریه توسط آبراهام اچ مزلو (Abraham H Maslow) ارائه شد و بیان می‌کند که نیازهای انسان‌ها در پنج طبقه‌ی یک هرم قرار می‌گیرند؛ قاعده‌ی هرم شامل اساسی‌ترین و سطحی‌ترین نیازهای انسان و رأس هرم شامل والاترین نیازهای انسانی است. در شکل زیر می‌توانید هرم نیازهای مزلو را مشاهده کنید:

هرم نیازهای مزلو (Maslow’s Hierarchy of Needs) و انگیزه شغلیاولین انگیزه شغلی شما باید برآورده شدن نیازهای فیزیولوژیک و آخرین انگیزه‌ی شما باید خودشکوفایی باشد. به یاد داشته باشید که با شکم گرسنه نمی‌توان به امنیت، عشق، احترام و ارزش و خود-شکوفایی فکر کرد. از این نظریه نتیجه می‌گیریم که هر چقدر هم که به شغل خود علاقه داشته باشید، تا زمانی که حقوق و دستمزد کافی نداشته باشد، بهتر است دور آن را خط بکشید. در مقابل، اگر شغلی فقط برای شما درآمد به همراه داشته باشید و هیچ علاقه‌ای به آن نداشته باشد، در آن شغل هرگز نمی‌توانید نیازهای سطح بالاتر خود را ارضاء کنید. بنابراین، انگیزه شغلی شما نباید صرفا علاقه به شغل یا فقط دستمزد آن باشد.

نکته مهم درباره انگیزه شغلی

هیچ فردی در هیچ جای دنیا وجود ندارد که به طور کاملا مطلق از شرایط شغلی خود رضایت داشته باشد مگر اینکه خود این فرد یک کارآفرین باشد بنابراین اگر در حال حاضر خودتان صاحب یک کسب و کار نیستید شاید بهترین راه این است که تمام تلاشتان را به کار ببندید تا برای خود فرصت سازی کنید و نهایتاً با بالا بردن انگیزه شغلی تان بتوانید به آنچه که واقعاً تمایل دارید و شرایط ایده آلی که در ذهن شماست دست پیدا کنید. همچنین اگر شما یک برنامه ریزی شغلی اصولی داشته باشید ، میتوانید انگیزه خوبی را در کار و حرفه خود داشته باشید یه در این رابطه پیشنهاد میکنیم حتما سری به مقاله برنامه ریزی شغلی بزنید و با اصول این نوع برنامه ریزی آشنا شوید.

بهترین راه افزایش انگیزه در کار

در این مقاله تماماً درباره انگیزه و انگیزش شغلی صحبت کردیم و جوانب مهمی از آن را مورد بررسی قرار دادیم. اما شما باید این نکته را بدانید که انگیزه، بحثی نیست که به این راحتی ها بتوان از آن رد شد و با چند نکته مختصر، آن را به طور کامل مدیریت کرد. در واقع شما تنها زمانی می توانید آن را در وجود خود مدیریت کرده و به بالاترین حد ممکن برسانید که به طور کامل آموزش آن را دیده باشید و بدانید که نسبت به خودتان باید چگونه آن را افزایش دهید. ما در اپلیکیشن گام برتر آموزش های رایگان فوق العاده ای در این رابطه برای شما قرار داده ایم که مشاهده آن ها حتماً می تواند تأثیر بسزایی در افزایش انگیزه شما داشته باشد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با کلیک روی تصویر زیر، از این آموزش های رایگان استفاده کنید.

سوالات متداول درباره انگیزه شغلی

1.انگیزش شغلی چیست؟

انگیزه شغلی در واقع همان نگرش کلی فرد نسبت به شغل خود است. یک نوع احساس مثبت نسبت به شغل است که با عواملی مثل شرایط محیط کار، نظام سازمانی شغلی، روابط حاکم بر محیط کارو تاثیر عوامل فرهنگی است.

2. چراانگیزش شغلی اهمیت دارد ؟

عملکرد بی‌انگیزه یا کم‌انگیزه، کل مجموعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تأخیر و عدم اتمام پروژه‌ها در مهلت مقرر، علاوه بر اینکه باعث اتلاف زمان و منابع دیگر می‌شود، اعتبار سازمان را مقابل مشتریانش خدشه دار می‌کند.

 

لینک منبع: 

کلیک کنید


می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 29 تير 1401 ساعت: 11:37 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

مطالب مرتبط

نظرات


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

چت باکس


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 250
کل نظرات کل نظرات : 2
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 14

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 220
بازدید دیروز بازدید دیروز : 4
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 22
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
آي پي امروز آي پي امروز : 73
آي پي ديروز آي پي ديروز : 1
بازدید هفته بازدید هفته : 326
بازدید ماه بازدید ماه : 326
بازدید سال بازدید سال : 558
بازدید کلی بازدید کلی : 1431

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 3.129.211.87
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

درباره ما

نمایشگاه کارجویان
با سلام این وب سایت نمایشگاه کارجویان هست یعنی عضویت و ثبت نام درش رایگان هست که در سمت چپ و بالا وب امکان عضویت و ثبت نام رایگان وجود دارد بعد از عضویت رایگان توضیحات کارتون و نمونه کارهاتون و ر اه های ارتباطی خود رو برای مشتری میزارید من هم تأیید می کنم پست های شما اعضای محترم فقط باید عضویت رایگان بشید در این وب توضیحات کار و نمونه کارها و راه های ارتباطیتون مثل موبایل و وب و ایمیل و ... بزارید منم حتما تأیید و در پست ثابت میزارم تا کارتون تبلیغ بشه عضویت و تبلیغات در این وب رایگان هست اگه ایده و پروژه ایی اعضا با هم داشتند در این وب اجرا کنید انشالله از این وب پول در بیارید این وب برای کمک به کارجویان هست آموزش ثبت نام رایگان و پست گذاشتن در این وب در پست ثابت می باشد با احترام شکیبا نعیمی

مطالب پربازدید

آموزش ثبت نام رایگان و پست گذاشت در این وب آموزش ثبت نام رایگان و پست گذاشت در این وب
کلیپ انگیزشی، موفقیت کاری کلیپ انگیزشی، موفقیت کاری
ثبت نام و عضویت رایگان ثبت نام و عضویت رایگان
فروشگاه استوک کالا مطلب ارسالی از dijitalkalah فروشگاه استوک کالا مطلب ارسالی از dijitalkalah
آگهی استخدام شیپور آگهی استخدام شیپور
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
پروژه ترجمه کتاب برای اعضای وب نمایشگاه کارجویان پروژه ترجمه کتاب برای اعضای وب نمایشگاه کارجویان
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
چطور انگیزه شغلی خودمان را بالا ببریم؟ چطور انگیزه شغلی خودمان را بالا ببریم؟
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
اولین قدم یک روزمه کاری در این وب برای خودتون بسازید اولین قدم یک روزمه کاری در این وب برای خودتون بسازید
آموزش رایگان عکاسی آموزش رایگان عکاسی
آموزش رایگان تایپ 10 انگشتی آموزش رایگان تایپ 10 انگشتی
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
سایت آموزش رایگان انواع نقاشی سایت آموزش رایگان انواع نقاشی
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
۱۰ داستان موفقیت شغلی الهامبخش ۱۰ داستان موفقیت شغلی الهامبخش
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
مهمترین اصول شراکت در کار : ۲۸ نکته قبل کشیدن کار به دادگاه ! مهمترین اصول شراکت در کار : ۲۸ نکته قبل کشیدن کار به دادگاه !
صفحه ثبت نام رایگان صفحه ثبت نام رایگان
انگیزشی انگیزشی
پا به دنیای آهنگسازی و میکس و مسترینگ بگذار شروع رایگان آموزش پا به دنیای آهنگسازی و میکس و مسترینگ بگذار شروع رایگان آموزش
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری
انگیزشی انگیزشی
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
انگیزشی انگیزشی
آگهی استخدام دور کار (کار در منزل) آگهی استخدام دور کار (کار در منزل)
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
عضویت و ثبت نام در وب برای تبلیغ کارت عضویت و ثبت نام در وب برای تبلیغ کارت
بهترین سایت کاریابی و نیازمندی های تهران و سراسر ایران بهترین سایت کاریابی و نیازمندی های تهران و سراسر ایران
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
انگیزشی.نمایشگاه کارجویان انگیزشی.نمایشگاه کارجویان
آموزش کسب و کار اینترنتی از صفر تا صد آموزش کسب و کار اینترنتی از صفر تا صد
انگیزشی انگیزشی

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نمایشگاه کارجویان و آدرس namayeshgahekar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود